Od zástupců lékarnické komory často zaznívá, že lékárníci nejsou jen „pouhými“ prodejci léčiv. Podle nich lékárníci poskytují spolu s prodejem neocenitelné služby pacientům, především služby poradenské. Lékárníci tak zdůvodňují požadavky na navyšování úhrad či dotace z veřejných rozpočtů. Konkrétní zkušenosti však mnohdy svědčí o něčem jiném.

Lékárna/ilustrační foto

Jeden z případů popsal na sociálních sítích pan Karel Hejkal. Ten si zašel do lékárny koupit léčivo proti kašli. Aniž by na to byl lékárníkem upozorněn, nebo by to s ním konzultoval, obdržel homeopatikum. Jednalo se o sirup Drosetux s výtažky několika bylin, které byly naředěny v různých poměrech. Ty dosahovaly jedna ku desetitisícům až jedna ku stamilionům.

Pan Hejkal se posléze na tento sirup dotazoval ve Státním ústavu pro kontrolu léčiv, který sirup schválil a evidoval. Ústav mu odpověděl, že homeopatika jsou ověřována z hlediska kvality a bezpečnosti, nikoli však z hlediska účinnosti v porovnání s placebem nebo jiným léčivem. Tedy ne z toho nejdůležitějšího hlediska, zda vůbec něco vyléčí.

Obchodní model je tedy jednoduchý. Vezmete několik bylin, vytvoříte z jejich výtažku naředěný roztok, který potom dále naředíte vodou do takové míry, že vznikne…prakticky zase jen voda. A tuto vodu prodáváte v lékárně za slušnou sumu.

Na závěr citujme z lékarnického slibu Mezinárodní farmaceutické federace: „V plné míře využiji své vědomosti a schopnosti na podporu zdraví pacientů a všeho, co s tím souvisí. Vždy budu stavět potřeby pacientů nad moje osobní zájmy a postoje...Budu respektovat a následovat pokrok ve vědomostech a postupech při poskytování lékárenské péče.“

Příběh popsaný výše ale tomuto slibu odporuje. Lékárník stavěl své obchodní zájmy nad zdraví a potřeby pacientů. Tématu se budeme nadále věnovat a budeme žádat po České lékárnické komoře vysvětlení a návod, jak má pacient v těchto případech postupovat.

 

14.5.2019

autor: OZdravotnictví


Další články

Na přehled všech komentářů