Podzim přináší pokles teplot a vlhké počasí. S odborníky ze Sdružení praktických lékařů a Společnosti všeobecného lékařství MUDr. Jiřím Bartošem a MUDr. Kateřiny Javorské jsme se bavili, jak nejlépe v tomto období posílit náš organismus.

Podzim/ilustrační foto

V září začíná školní docházka a v kolektivu se snadněji šíří bakteriální i virová onemocnění. Jaké jsou vaše rady pro rodiče?

Doporučujeme nedržet děti ve sterilním prostředí, nejlepší je přirozené otužování v přírodě. Koupání v potoce, skákání do kaluží a umazané ruce k dětství patří. Ve městě se lidé mohou otužovat například sprchováním a po teplé sprše se krátce svlažit studenou vodou.

Co pravidelný pohyb a sport na podzim?

Raději, než cvičení v posilovnách a jiných uzavřených prostorách, vyberte sport na čerstvém vzduchu. Ideální je indiánský běh (střídání běhu a chůze), jízda na kole nebo rychlá chůze se sportovními holemi. Cvičit bychom měli alespoň 40 minut pětkrát týdně. Časově vytížení lidé mohou zkusit chodit pěšky třeba do práce. Každý pohyb se počítá.

Jaké máte další tipy kromě pohybu?

Zkuste saunování. Jeho blahodárné účinky jsou známé především ve skandinávských zemích. Tato činnost je ale čím dál oblíbenější i u nás. Počet lidí, kteří saunu navštěvují, každoročně stoupá. Pobytem v rozehřáté sauně lze předejít nachlazení, chřipce i různým problémům dýchacích cest. Saunování posiluje imunitu, odbourává stres a funguje taky jako regenerace po sportování. Měli by se mu ale vyhnout lidé s vysokým krevním tlakem a nemocemi srdce. Všem, kteří nejsou zcela zdraví, bychom před návštěvou sauny doporučili konzultaci s lékařem.

Zmínili jste stres a psychickou pohodu, jak tento faktor ovlivňuje růst nemocnosti na podzim?

Za větší náchylnost k nachlazením může také právě zrychlený způsob života, stres a nedostatek spánku. Unavené tělo obtížně odolává virům a bakteriím. Odpočinkem a navozením psychické pohody lze mnoha obtížím předejít.

10.10.2019


Další články

Na přehled všech rozhovorů