Lékárníci po celé republice budou v pátek při příležitosti Světového dne spánku radit lidem ohledně dodržování spánkové hygieny. Akci vyhlásila Světová asociace spánkové medicíny pod heslem „Dýchejte snadno, spěte dobře“. Spánek je fyziologickou potřebou a člověk prospí téměř třetinu života. Dospělý má spát šest až osm hodin denně, až 40 procent dospělých má ale problémy se spánkem, z toho desetina trvalé.

Spánek/ilustrační foto

„Lidé se dozvědí o různých poruchách spánku, syndromu spánkové apnoe a především o dodržování spánkové hygieny, která je základem zdravého a kvalitního spánku. Značná část lidí totiž stále preferuje místo spánkové hygieny užívání léků, se všemi z toho plynoucími důsledky,“ sdělil mluvčí České lékárnické komory Aleš Krebs.

Spánek je důležitý pro obnovu fyzických a duševních sil, ale i pro celou řadu dalších pochodů, jako paměť, koncentrace, učení, myšlení a také pro metabolické procesy v těle.

Poruchy spánku lze rozdělit na nespavost, nadměrnou spavost, poruchy způsobené cestováním přes časová pásma či směnným provozem, náměsíčnost a noční můry, syndrom neklidných nohou, skřípání zuby, chrápání či mluvení ze spánku. Mnoho z těchto poruch se dá odstranit, nebo alespoň zmírnit právě dodržováním spánkové hygieny.
13 pravidel spánkové hygieny:

1. Každý den uléhejte a vstávejte ve stejnou dobu, i o víkendu, a to bez ohledu na trvání nočního spánku.
2. Nespěte ve dne, výjimkou může být jen krátký odpolední spánek maximálně půl až tři čtvrtě hodiny.
3. Před spaním nepijte alkohol. Krátkodobě sice vede k uvolnění a ospalosti, často ale způsobuje předčasné probouzení a únavu během dne. Spánek navozený alkoholem neosvěží.
4. Nekuřte před spaním ani při nočním probuzení, nikotin tělo povzbuzuje.
5. Nepijte kávu, černý či zelený čaj, kolu ani kakao čtyři až šest hodin před ulehnutím. Citlivější lidé by je neměli pít ani během dne.
6. Nejezte těžká jídla čtyři hodiny před ulehnutím. Ale pozor na probouzení z hladu, před spaním lze si dát ovoce či mléko s medem.
7. Snažte se o dostatek pohybu během dne a večer se unavit, například procházkou po večeři. Nevhodné jsou náročné fyzické aktivity před ulehnutím. Doporučený je klid alespoň tři hodiny před spaním.
8. Z ložnice odstraňte rušivé předměty a alergeny, ke spaní používejte pohodlnou postel a lůžkoviny.
9. Spěte ve vyvětrané místnosti, při teplotě 18 až 20 stupňů Celsia, v tichu a tmě.
10. Postel využívejte výhradně ke spánku nebo sexu. V posteli byste neměli sledovat televizi, jíst, číst či přemýšlet nad problémy.
11. Uléhejte pouze při pocitu ospalosti. Pokud neusnete do 30 minut, opusťte lůžko a věnujte se příjemné monotónní činnosti, jako jsou čtení, poslech relaxační hudby či sprcha.
12. Neuléhejte ve stresu, rozrušení po sledování hororu. Snažte se potlačit negativní myšlenky, jež narušují usínání a spánek. K přemýšlení nad problémy si vyhraďte chvilku během dne.
13. Snažte se vystavit jasnému světlu hned po probuzení. Nežádoucí naopak je pro probuzení tma navozená žaluziemi či závěsy.

Zdroj: Světová asociace spánkové medicíny

13.3.2015

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv