Návrat výrobců potravin od palmového oleje k částečně ztuženým tukům by mohl znamenat zhoršení veřejného zdraví. O problematice informovala mluvčí Potravinářské komory Dana Večeřová. Náhrada palmového oleje za slunečnicový nebo jiný rostlinný olej například při smažení je podle ní snadná. Špatně jde ale tento olej nahradit u tzv. strukturních tuků, které jsou součástí například margarínů.

Margarín/ilustrační foto

„Někteří výrobci, aby vyhověli mediálním tlakům nebo požadavkům obchodních řetězců, zvažují návrat k částečně ztuženým tukům, protože problematiku transmastných kyselin momentálně v České republice nikdo příliš neřeší,“ upozornila Večeřová. Konzumace transmastných nenasycených kyselin má přitom vliv na vznik cukrovky, obezity a ischemické choroby srdeční.

Podle Večeřové by proto tato změna dopadla na zdravotní stav populace. „Nejlepší náhradou za palmový olej, kde je jeho přítomnost nutná z technologických důvodů, je palmový olej získávaný z udržitelných zdrojů,“ dodala. Jde o olej, který nesmí pocházet z původních pralesních oblastí nebo oblastí s vysokou chráněnou hodnotou.

Někteří výrobci potravin od používání palmového oleje ustupují, především z ekologických důvodů. Používání tohoto oleje podle ekologů i řady politiků vyvíjí tlak na přeměnu tropických lesů na palmové plantáže a způsobilo už rozsáhlé odlesnění například v Indonésii či Malajsii. Světový fond na ochranu přírody (WWF) uvádí, že rozšiřování plantáží olejných palem vede k devastaci tropických deštných lesů, způsobuje erozi půdy, zvýšení produkce skleníkových plynů a úhyn chráněných druhů živočichů.

Ministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) již dříve řekl, že používání palmového oleje nepředstavuje zdravotní problém, ale problém etický. Podle něj všichni velcí čeští výrobci využívají pouze olej z certifikovaných zdrojů.

Filtry na prodej výrobků bez palmového oleje zavedl například internetový obchod Rohlík.cz. Mixit.cz zase odstranil ze své nabídky veškeré produkty s palmovým olejem. Výrobky s palmovým olejem se neprodávají ani farmářských trzích na pražské Náplavce a na náměstí Jiřího z Poděbrad.

Podle ekologického sdružení Greenpeace ale velké společnosti stále nedokázaly garantovat, že potravinářská výroba deštné pralesy neničí. Z testu aktivistů nejhůře dopadly nadnárodní firmy Colgate-Palmolive, Johnson & Johnson a PepsiCo. „Výrobky s palmovým olejem od těchto společností jsou přitom zastoupeny ve velké míře i na českém trhu, ať už jde o zubní pasty Colgate, krémy Neutrogena či brambůrky Lay’s,“ uvedli již dříve aktivisté v tiskové zprávě.

7.3.2016

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv