Denzitometrie neboli měření hustoty minerálů v kostech je jedním z nejúčinnějších způsobů prevence osteoporózy. Ta může v pokročilém stádiu způsobovat ošklivé zlomeniny dokonce i při lehkém nárazu nebo kýchnutí. Nemoc postihuje takřka každou třetí ženu po menopauze, nevyhýbá se ale ani mužům. Kostní denzitometrie umí riziko osteoporózy včas odhalit a umožňuje zvolit vhodný způsob léčby.

Ačkoliv osteoporóza sama o sobě nebolí, její symptomy mohou být velmi nepříjemné. Jedná se především o časté zlomeniny, které mohou v pokročilých stádiích vznikat i jen v důsledku rychlejšího pohybu, kašle či kýchnutí. Osteoporóza, tedy nemoc řídnutí kostí, přichází nejčastěji s věkem. Trpí jí až třetina žen po menopauze, ve věku nad 50 let ale postihuje i 15-30 % mužů. Vzniknout může i vlivem užívání kortikoidů, hormonální nerovnováhy, nízkého indexu hmotnosti nebo genetických predispozic. „Za onemocněním stojí nejčastěji nedostatek hormonu estrogen, který zásadně ovlivňuje metabolismus kostní tkáně. Hladina estrogenu u žen klesá především v důsledku menopauzy – obzvlášť pokud k ní dojde před 45. rokem nebo například následkem operace,“ vysvětluje příčiny nemoci MUDr. Kateřina Zezulová, radioložka z EUC Kliniky v Brně.  

Vyšetření mohou podstoupit pacienti se žádankou od specialisty, například od ortopeda, gynekologa nebo revmatologa. Doporučuje se mužům i ženám nad 55 let, především však ženám po menopauze. Mladší pacienti mohou na vyšetření na základě doporučení lékaře, například v důsledku úrazů nebo onkologických onemocnění. Denzitometrie je lokálním vyšetřením kostní tkáně. Provádí se pomocí zařízení vyzařujícího slabé rentgenové záření. Celý proces je tedy rychlý, a navíc zcela bezbolestný,“ upřesňuje MUDr. Kateřina Zezulová.  Díky denzitometrii může lékař zhodnotit hustotu kostní tkáně a obsah minerálů v kostech. Na základě výsledků vyšetření pak doporučí i další postup – obvykle se jedná o prevenci zlomenin a užívání léků na posílení kostí, případně k úpravě hladiny některých hormonů.

Prevence osteoporózy – zdravá životospráva

Rizikům osteoporózy se naštěstí dá účinně předcházet, a to především zdravou výživou. Součástí správného jídelníčku jsou především proteiny, které platí za „stavební kameny“ kostní tkáně. Důležitou roli hrají ale i další tělu prospěšné látky. „Dospělý člověk by měl denně přijímat zhruba 1000 miligramů kalcia. V pokročilejším věku je dokonce vhodné dávku zvýšit až na 1200 miligramů. Vhodným zdrojem jsou mléčné výrobky i listová zelenina. Účinnou prevencí proti osteoporóze je také vitamín D, který lze získat buď ze slunečního záření, nebo formou doplňků stravy. Doporučená denní dávka vitamínu D se pohybuje v rozmezí od 600 do 800 UI,“ vysvětluje MUDr. Kateřina Zezulová a dodává, že pevnost kostí umí dobře podpořit i fyzická aktivita, pravidelné cvičení – a samozřejmě i svědomité dodržování lékařských prohlídek.

11.10.2021

zdroj: ozdravotnictvi.cz


Další články

Na přehled všech zpráv