Člověk s nadváhou a prstencem tuku kolem pasu – tak vypadá typický kandidát na rozvoj diabetu neboli cukrovky druhého typu. V této fázi centrální obezity může mít člověk zvýšenou hladinu cukru v krvi (lačná glykemie 5,6–6,9 mmol/l) a trpí tzv. prediabetem, který vzniku diabetu předchází. Kromě genetické dispozice může za prediabetes nejčastěji nedostatek pohybu a špatné stravovací návyky. Rostoucí počet pacientů je také důsledkem koronavirových lockdownů.

„Lidé při lockdownech v posledních dvou letech výrazně omezili pohyb, nechodili například pěšky do práce, což často představovalo jejich jedinou denní pohybovou aktivitu. Stres a nejistota je navíc často vedla k přejídání, což je společně s nedostatkem fyzické zátěže ideálním podhoubím pro rozvoj prediabetu a následně diabetu druhého typu,“ říká praktický lékař a místopředseda SVL ČLS JEP MUDr. Igor Karen.

Prediabetes hrozí především ženám, které mají obvod pasu větší než 94 cm, a mužům s více než 102 cm. Dalšími znaky jsou noční pocení, větší žízeň i nutkání chodit v noci častěji na toaletu. K prediabetu i diabetu se pacient může takzvaně projíst nejen nadmírou dortů nebo čokolád, nakročeno má k nemoci každý s větším denním příjmem potravin, než je výdej. „Metabolismus zahltí i vyšší konzumace tuků. Lidé by si také měli dát pozor na kalorie, které vypijí. Největší ‚bombou‘ jsou například ochucená piva, energetické nápoje nebo různé limonády, dále jídla z fastfoodů, typicky hamburgery,“ vysvětluje MUDr. Karen a dodává: „U pacienta, který trpí prediabetem, je mnohdy vyšší riziko vzniku rakoviny či cévních onemocnění. Diabetu druhého typu může prediabetes předcházet řadu let, což poskytuje dostatečný prostor pro zahájení léčby.“

Třetina pacientů, kteří trpí prediabetem, se může uzdravit, když cíleně upraví svůj životní styl. Podle odborníků by měli minimálně 3–5krát týdně alespoň půl hodiny sportovat. Vhodná je jakákoli aerobní fyzická aktivita přiměřená věku a dalším nemocem, kterými pacient může trpět. Lékaři doporučují zejména rychlou chůzi, případně jízdu na kole nebo běh. „Mluvíme opravdu o minimu, ideální je hýbat se každý den. Samozřejmě záleží také na fyzické kondici pacienta, velmi často je potřeba zátěž navyšovat postupně,“ říká MUDr. Karen.

6.11.2021

zdroj: Ozdravotnictví.cz


Další články

Na přehled všech zpráv