Po zimním lenošení by lidé neměli na jaře začínat se sportováním náhle a neměli by se snažit shodit nadbytečná kila sportovním šokem. Podle vedoucího centra sportovní a preventivní medicíny Radim Šlachta je lepší začít zvolna, například plaváním, které je přínosné i pro regeneraci organismu.

Plavání/ilustrační foto

Obézní lidé by podle Šlachty měli konzultovat s lékařem, jaký typ pohybu je pro ně vhodný. „Zejména pro lidi s obezitou vyššího stupně, kteří nemají sportovní návyky, mohou být některé sportovní aktivity nebezpečné. Například při běhu jsou přetěžovány a nadměrně opotřebovávány klouby. Jednostranná zátěž pohybového aparátu v kombinaci s nadváhou může vést až k únavové zlomenině,“ řekl.

Ze statistik České průmyslové zdravotní pojišťovny podle mluvčí Elenky Mazurové vyplývá, že nejrizikovější sporty z hlediska únavových zlomenin jsou běh, tenis, squash, gymnastika a basketbal. Naopak vhodnou aktivitou, která nepřetěžuje pohybový aparát, je plavání, které v rámci svých preventivních programů zdravotní pojišťovny podporují.

„Kondiční plavání má několik benefitů. Z odborného hlediska vidím zásadní přínos zejména v rehabilitační a regenerační oblasti. Kondiční plavci ocení především nárůst svalové hmoty a zvýšení celkové kondice,“ uvedl Šlachta.

Pokud má plavání skutečně pomoci ke ztrátě nadbytečných kil, je podle něj nutno zvolit správnou intenzitu a plavecký styl. Kondici si člověk nezvýší, když pohyb omezí na pár temp. „Pokud chcete plaváním zhubnout, měli byste být schopni plavat ustáleným tempem alespoň 20 minut v kuse,“ řekl Šlachta. Stejně tak je podle něj důležité zvládnout styl. Do plavání se zapojuje především horní polovina těla, proto je vhodné kombinovat ho například s cyklistikou nebo in-line bruslením, dodal.

23.3.2015

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv