Švédsko se stalo první západní zemí, která veřejně odmítla dogma nízkotučných diet ve prospěch nízkosacharidových a tučných (low-carb high-fat, zkratka  LCHF). Švédsko zároveň vypracovalo národní výživová doporučení, odmítající doposud běžné názory na prospěšnost nízkotučné stravy.

Zdravé stravování/ilustrační foto

Obrat v dietních doporučení nastal poté, co byla zveřejněna nezávislá dvouletá studie „Léčba obezity stravou“ Švédské rady pro hodnocení zdravotnických technologií, která přezkoumala 16 000 studií. Odborná komise se skládala z 10 lékařů s různými názory na tento typ stravy. Po skončení studie a na základě vědeckých důkazů se i ze skeptiků stali příznivci této diety.

Dlouhodobě se rady pro snížení tuku v těle řídily pravidlem nekonzumovat nasycené tuky. Strava založená na snížení příjmu sacharidů ve prospěch tuků byla odmítána jako škodlivá a chápána jako módní výstřelek bez jakéhokoliv vědeckého základu. Systém zdravotní péče naopak vydával doporučení diabetikům, aby jedli hodně ovoce (=cukr) a nízkotučné produkty, které obsahují vysoké množství přidaného cukru či umělých sladidel.

Nová studie otočila stávající koncepce vzhůru nohama a začala obhajovat LCHF stravu jako nejúčinnější zbraň proti obezitě.

Švédský doktor Andreas Eenfeldt, který provozuje nejoblíbenější zdravotnický blog ve Skandinávii (dietdoctor.com) publikoval některé důležité informace z této studie. Snížení konzumace sacharidů pod 40% celkového denního příjmu způsobuje zvýšení HDL (dobrého) cholesterolu bez negativních dopadů na LDL (špatný) cholesterol. Denním příjem sacharidů pod 20% navíc zlepšuje hladinu glukózy u osob s cukrovkou a nepatrně snižuje hladinu triglyceridů.

Další zjištění komise na základě studie mění zažitá pravidla „zdravé stravy“. Máslo, olivový olej, smetana ani slanina nejsou škodlivé potraviny. Právě naopak – konzumace tuku pomůže lidem zhubnout jejich vlastní přebytek tuku v těle. Navíc neexistuje spojení mezi příjmem tuků a kardiovaskulárními onemocněními.

V praxi znamená LCHF strava vyloučení (nebo alespoň snížení množství) cukru, brambor, těstovin, rýže, pšeničné mouky, chleba a naopak zvýšení spotřeby olivového oleje, ořechů, másla, plnotučné smetany, tučných ryb a masa, včetně toho tučného. Konzumace potravin s vysokým obsahem sacharidů, jako jsou třeba brambory, je podobná konzumaci sladkostí. Brambory obsahují glukózu, která se přemění na cukr. Taková strava působí velké zvýšení hladiny glykemie a poté i hormonu inzulinu.

Díky této stravě se usnadní tělu přístup k zásobám tuku, protože jejich uvolnění bývá blokováno právě vysokou hladinou inzulínu. Příjem tuků navíc zajišťuje delší a stabilnější nasycení. Snížení příjmu sacharidů snižuje a stabilizuje krevní glukózu a také množství inzulínu, což usnadňuje uvolňování tuků a zrychluje spalování.

Kolektiv OZdravotnictví jen doplňuje, že ideální je v případě hubnutí postupovat individuálně a v případě nutnosti vyhledat radu odborníka.  S největší pravděpodobností neexistuje univerzální dieta vhodná a fungující pro všechny jednotlivce. Každý je jiný, každý má jiné dispozice, jinou výživovou minulost, jiné zvyky a tím i jiné příčiny problému. Přesto jsou obecně známá pravidla, která by měl dodržovat každý člověk – pravidelná fyzická aktivita, střídmé stravování,  dostatek spánku či limitované množství alkoholu.

6.2.2015

zdroj: www.healthimpactnews.com


Další články

Na přehled všech zpráv