Lidé s propadlým zdravotním průkazem mohou mít problémy s ošetřením u lékaře, varují zdravotní pojišťovny. Lékaři v tuzemsku by neměli akutní péči odmítnout, v zahraničí ale hrozí, že si za ošetření zaplatí. Výdaje tam jsou mnohonásobně vyšší a v případě neplatného průkazu nebude klientovi péče proplacena, řekla ČTK mluvčí České průmyslové zdravotní pojišťovny (ČPZP) Elenka Mazurová.

Nový průkaz se nepodařilo druhé největší zaměstnanecké pojišťovně s 1,2 miliony klientů doručit 16.000 lidí. Průkaz vypršel k 30. září 540.000.

„Rádi bychom vyzvali naše klienty, kteří dosud novou kartu neobdrželi a platnost jejich průkazu skončila, aby nás kontaktovali na telefonu 810 800 000. Pokud jim lékař zvláště v zahraničí odmítne bezplatnou potřebnou léčbu kvůli neplatnému průkazu, může dojít k nebezpečnému prodlení, které je zbytečné,“ doplnil vedoucí odboru péče o klienty ČPZP Emil Rakus.

Mluvčí Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV) Hana Kadečková ČTK řekla, že v případě plánované péče by se člověku s neplatným průkazem mohlo stát, že zdravotnické zařízení v tuzemsku mu nedá termín, dokud si nevyřídí nový průkaz. Akutní péči musí poskytnout i bez průkazu. V zahraničí si člověk s neplatným průkazem péči zaplatí, pojišťovna mu ve správním řízení může přiznat úhradu, ale jen do výše úhrady v ČR.

Problém s nevyměněnými průkazy ale největší zaměstnanecká pojišťovna s více než 1,2 miliony klientů nyní nemá. Hromadnou výměnu, která trvala čtyři roky, ukončila ZPMV v roce 2012, obměněno bylo 600.000 průkazů.

„V půli listopadu bude zahájeno rozesílání průkazů novým klientům, aby je měli doma pokud možno před Vánoci,“ dodala Kadečková.

Všeobecná zdravotní pojišťovna s 5,96 miliony klientů mění nyní průkazy 3,985 milionu z nich. S výměnou začala v červnu, skončí ji v únoru 2015, řekl ČTK mluvčí Oldřich Tichý. Jak dlouho ještě je nynější průkaz platný, si každý může přečíst v pravém dolním rohu přední strany dokumentu.

Vzhledem k velkém počtu klientů, kterých se výměna týká, nelze podle Tichého vyloučit ojedinělé problémy – například když je v databázi chybná adresa. Může vzniknout tím, že pracovník pojišťovny údaje nesprávně zapsal, nebo klient nenahlásil změnu. Česká pošta, která doručení průkazů zajišťuje, vrátí nedoručitelné zásilky VZP.

Kadečková uvedla, že ZPMV je napojena na základní registr obyvatel a registr územní identifikace adres a nemovitostí. Změny jména sňatkem, adresy při stěhování či názvu ulice dostává automaticky. Pojištěnec musí hlásit jen změnu kategorie plátce a narození dítěte.

K úhradě péče Kadečková doplnila, že v ČR má lékař možnost ověřit si v centrálním registru pojištěnců či u dané pojišťovny, zda pacient s neplatným průkazem je nadále jejím pojištěncem. Pokud ano, péči této pojišťovně vyúčtuje a ta ji uhradí.

5.11.2014

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv