V současné době si lidé stále častěji sdělují zážitky na sociálních sítích, například negativní zkušenosti s různými zdravotnickými zařízeními. Lamentací na Facebooku ovšem nejde nahradit regulérní stížnost podle zákona o zdravotních službách. Jen tak lze předejít tomu, aby se neopakovaly negativní případy s dopadem na jiné pacienty.

Nemocnice/ilustrační foto

V nedávných dnech jsme zaregistrovali kritické komentáře směřující proti Nemocnici Na Bulovce. V jedné z nich paní Zuzana popisovala, jak její matku každou noc, 3 noci po sobě, odvezla záchranka do zmíněné nemocnice s velkými bolestmi. Údajně byla vždy vyšetřena na rentgenu a po injekci byla poslána domů. Protože se rodina nesmířila s tímto postupem, domluvili ji vyšetření v Kladně. Zde byla okamžitě operována a bylo jí sděleno, že pokud by k operaci nedošlo do dvou dnů, mohla zemřít.

S jiným případem v Nemocnici Na Bulovce, v reakci na výše uvedené, se svěřila Petra. O půlnoci mezi pátkem a sobotou ji začal prudce bolet hrudník. Nechala se proto odvézt na pohotovost této nemocnice, nicméně opět dostala injekci a byla poslána domů s tím, že si má v pondělí zajít za svým praktickým lékařem. Protože se stav nezlepšil, zkusila tentokrát motolskou nemocnici, kde ji ošetřili s komentářem, že již v pondělí nemusela být mezi živými.

Portál OZdravotnictvi.cz se s těmito případy obrátil na odbor komunikace Nemocnice Na Bulovce, ale věcné reakce se nedočkal. Podle mluvčího konkrétní případy nelze komentovat kvůli povinnosti zachovávat mlčenlivost a chránit osobní údaje pacientů. Ti však mohou podat stížnost, kterou se bude zabývat interní audit nemocnice.

Zde se dostáváme k jádru věci. Pacienti v České republice si nejsou příliš vědomí svých práv. Jde konkrétně o právo podat stížnost podle § 93 zákona o zdravotních službách. Ten pacientům zaručuje řádné a nezávislé projednání stížnosti v určitých lhůtách. Jestliže je pacient nespokojen s projednáním na úrovni dané nemocnice, může se odvolat k příslušnému krajskému úřadu.

Vždy musíme mít na paměti, že pokud se o negativní zkušenosti nedozví nikdo kompetentní, bude se špatná praxe pravděpodobně opakovat s dopadem na zdraví či dokonce život jiných pacientů. Neměli bychom tedy jen nadávat na Facebooku, ale skutečně řešit nejen svůj problém, ale také pomoci dalším lidem.

19.3.2019

zdroj: Ozdravotnictví.cz


Další články

Na přehled všech zpráv