Omezit možné korumpování lékařů a lékárníků ze strany farmaceutických firem by měla pomoci poslanecká novela zákona o regulaci reklamy. Předloha vymezuje nově, přesněji a někdy i přísněji jejich marketingové vztahy, například sponzorování kongresové turistky. Citelně, na trojnásobek současných částek, zvyšuje nejvyšší možné sankce za porušení zákona. Budou moci dosáhnout až 15 milionů korun.
„Základním důvodem pro předložení tohoto návrhu novely zákona je potřeba vytvořit účinnější mechanismy pro snížení prostoru pro korupci a neetická jednání v oblasti zdravotnictví,“ píšou v důvodové zprávě předkladatelé z řad poslanců TOP 09 a Starostů, ČSSD, ANO, KSČM, ODS a Úsvitu v čele s exministrem Leošem Hegerem a jeho tehdejším náměstkem Martinem Plíškem (oba TOP 09).
Předkladatelé chtějí zamezit stavu, kdy lékaři nebo lékárníci přednostně předepisují nebo vydávají určité léky, protože z toho mají finanční nebo jiný přínos.
V případě odborných kongresů by sponzoři mohli hradit dopravu, ubytování, stravu a registrační poplatek, a to výhradně lékařům nebo lékárníkům, nikoli už třeba jejich rodinným příslušníkům. Úprava reaguje na zkušenosti, kdy se taková setkání konala v turisticky atraktivních zahraničních destinacích a měla spíše charakter dovolené, píšou předkladatelé.
Organizátoři těchto akcí je navíc budou muset ohlašovat předem Státnímu ústav pro kontrolu léčiv, po nich budou muset oznámit obsah plnění. Ústav bude údaje zveřejňovat na internetu.
Zástupci farmaceutických firem budou moci podle novely dávat lékařům jen v omezené míře vzorky léků. Bylo by to navíc možné jen na písemnou žádost lékařů, vyloučí se vzorky přípravků hrazených ze zdravotního pojištění po uplynutí dvou let od jejich uvedení na trh.
Předloha se bude nově vztahovat taky na prostředníky, kteří v zastoupeni firmy dělají reklamu na léky. Pod propagaci novela zahrne průzkumy trhu a marketingové a poregistrační studie, zakáže loterie a spotřební soutěže na léčiva. Lékový ústav získá pravomoc žádat od lékařů a lékárníků údaje o plněních, která v souvislosti s propagací léků obdrželi. Bude mít na starosti i dohled nad reklamou na potraviny pro zvláštní lékařské účely.
Norma by taky omezila reklamu v pohřebnictví. Nesměla by být mimo jiné v areálech nemocnic a zařízení sociálních služeb a nesměla by se provádět adresně, tedy například dopisy, letáky a elektronickou poštou.
Obdobnou normu předkládal Heger v minulém volebním období, Sněmovna o ní do rozpuštění nerozhodla. Nynější předlohu nejprve posoudí vláda, rozhodne o ní Parlament.
zdroj: ČTK