Devadesát procent kontaktů nemocných se zdravotnictvím zajišťují i v době epidemie praktičtí lékaři. Denně jsou v kontaktu na dálku, většinou přes telefon nebo e-mail, se 70 až 150 lidmi. Zástupci Společnosti všeobecného lékařství České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně to dnes řekli na on-line tiskové konferenci. Pacienty také vyzvali, aby nechodili do ordinací zbytečně a respektovali povinnost se předem objednat.

„Praktičtí lékaři mohou funkci celého zdravotního systému výrazně ovlivnit a ochránit vyšší etáže,“ uvedl vědecký sekretář společnosti Bohumil Seifert. Co vyřeší s pacientem praktický lékař, nemusí řešit zdravotnická záchranná služba, ambulantní specialista ani v současné době přetížené nemocnice. I proto podle praktiků není dobrý nápad povolávat lékaře z těchto ordinací do nemocnic. V době přetížených nemocnic řeší i věci, kterými by se měla zabývat hygiena nebo nemocnice.

Podle praktického lékaře Davida Halaty z Hošťálkové ve Zlínském kraji naopak praktici v tomto regionu, kde se nemocnice v posledních týdnech dostaly na hranici kapacit, řeší s pacienty, kteří se léčí doma, i vážnější věci jako jsou bolesti na hrudi nebo zápaly plic. „Cítíme, že jsme nuceni léčit na hraně toho, co nám odborná doporučení dovolují a někdy jít i trochu za ně,“ uvedl. Práh pro přijetí pacienta do nemocnice se podle Seiferta zvýšil i v Praze.

Lékaři varovali před tím, aby pacienti sami rozhodovali, jestli na naplánovanou kontrolu mají přijít nebo ne. Potřeba je konzultace s lékařem. Zejména lidé s chronickými nemocemi, které léčí dlouhodobě, by neměli zhoršení a příznaky podcenit. Pražská praktická lékařka Ludmila Bezdíčková například popsala příklad pacienta s cukrovkou, který na kontrolu nešel, stav se mu zhoršil a musel být přijatý do nemocnice. Další měl problémy s močením, návštěvu lékaře odkládal a později u něj lékaři objevili nádor prostaty.

Spousta potíží se dá vyřešit na dálku, rozhodnout o tom ale musí lékař. Lidé mu mají zavolat, a pokud se nedovolají, vyzkoušet i jiné komunikační kanály, například e-mail nebo kontaktní formulář.

Jako příklad onemocnění, se kterým není třeba dojít do ordinace, Bezdíčková uvedla infekce dýchacích cest. „Většina pacientů to zvládne na základě naší rady a volně dostupných léků, případně e-receptu,“ uvedla. Odlišit běžnou virozu od covidu-19 se podle lékařů dá zejména tím, že pacient trpí dušností nebo horečkou, kterou se ale nedaří srazit běžnými léky na bázi paracetamolu.

Při podezření na covid-19 by pacienti k lékaři chodit neměli, musí ho kontaktovat telefonicky. Na dálku se vyřeší žádanka na odběr i vystavení neschopenky. „Na covid-19 není třeba pohlížet nějak jinak než na běžné respirační onemocnění. Jenom je třeba počítat s tím, že se může rychle zhoršit,“ dodala.

Praktičtí lékaři se nezříkají ani samotného testování pacientů. Někteří podle Bezdíčkové odebírají i vzorky na PCR testy, které se vyhodnocují v laboratoři. Další už v současné době testují takzvanými antigenními testy, které vyhodnotí za 15 minut přímo v ordinaci. Neměli by ale podle ní mít povinnost zapojit se do testování plošně, mělo by to být dobrovolné.

4.11.2020

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv