Zdravotní pojišťovny poskytují ze zákona svým klientům přehled péče, kterou za ně uhradily. Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP) vyzvala v těchto dnech klienty, aby si o přehledy požádali. Budou jim obratem vystaveny. Zaměstnanecké zdravotní pojišťovny vnitra a oborová poskytují tyto informace průběžně i po internetu. VZP po krachu projektu elektronických zdravotních knížek internetové přehledy nemá. Přehledy poskytují pojišťovny bezplatně.

„Ve VZP jsou nyní k dispozici všechna data potřebná pro vydávání přehledů vykázané péče za rok 2014. Nic proto nebrání tomu, aby klienti o přehledy žádali. Pojišťovně tak mohou pomoci odhalit případné nesrovnalosti,“ řekl ČTK mluvčí VZP Oldřich Tichý.

„Klienti Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra (ZPMV) nemusejí čekat celý dlouhý rok, aby mohli písemně požádat pojišťovnu o výpis své vykázané zdravotní péče. Díky elektronické Kartě života mají přehled průběžný a nepřetržitý až tři roky nazpět,“ řekl ČTK ředitel ZPMV Jaromír Gajdáček.

Oborová zdravotní pojišťovna (OZP) umožňuje přímý přístup k informacím klientům s Vitakartou. Mohou tak nejen zjistit cenu své léčby, ale také to, zda lékař neúčtoval i to, co neprovedl. Podle ředitele OZP Ladislava Friedricha nejčastěji upozorní lidé na to, že u lékaře v daný den nebyli, případně zjistí, že platili za péči, kterou si lékař nechal uhradit také od zdravotní pojišťovny. Mezi kuriozitami je odstranění dělohy muži či odstranění slepého střeva dvakrát jednomu pacientovi.

Mluvčí VZP jako kuriozitu uvedl případ pětatřicetiletého inženýra, který ve svém výpisu objevil mimo jiné preventivní gynekologickou prohlídku. Ve valné většině chyb jde podle Tichého o to, že se lékař přepsal při vypisování rodného čísla nebo kódu diagnózy.

Gajdáček ocenil, že díky výpisům na Kartě života ubývá písemných žádostí o roční výpis, zato přibývá podnětů ke kontrole od klientů pojišťovny. „Na nesrovnalosti nás ročně upozorní už více než 15 procent klientů,“ uvedl. Pokud pojišťovny odhalí záměrné zkreslování údajů, řeší to podáním trestního oznámení. „V současnosti policie nebo soudy řeší 11 takových případů. Nejčastěji jde o fiktivní vypisování léků a neoprávněné vykazování výkonů,“ upřesnil Gajdáček.

Klienti VZP podle Tichého oznámí ročně několik stovek pochybení ve výpisech, přehledy vykázané péče si každý rok na přepážkách vyžádá kolem 100.000 lidí pojištěných u VZP. Výpis vystaví pracovníci poboček na počkání jednou ročně o službách za posledních 12 měsíců, a to včetně zaplacených regulačních poplatků a doplatků za vybrané léky.

5.3.2015

zdroj: ČTK


Další články

Na přehled všech zpráv